lördag 29 september 2012

Grekiska gudinnor, rokoko och burleskloppis.

Igår kväll var jag och ett par vänner på medelhavsmuseet. Det var en kväll om det klassiska skönhetsidealet som innehöll en kort föreläsning samt workshops i grekisk/romerska sminkningar, frisyrer och tillverkning av hårsmycken. Dessutom en visning av hur man draperar sin peplos (om man nu har en sådan liggandes hemma). Ett glas vin kunde man också få sig såklart.

Jag gillar det rena klassiska. Jag gillar även den mer flärdfulla rokokon; Lite lyx och puffig, pastellig, lättsam fête de galante á la Marie Antoinette-känsla!
Därför är jag extra lycklig över mina fynd denna veckan: En rokoko-cyklamen (ja så heter den faktiskt! Och säkert var det sådana som stod i fönstren på Versaille!) och en fin kaméring som jag hittade på burleskloppis idag. 

Burleskloppis är för övrigt precis vad det låter som: en vanlig loppis fast tjusigare, festligare, mer glittrande och roligare.




1 kommentar:

Frida Lj sa...

Fina du!