onsdag 4 augusti 2010

Haruki Murakami.

Jag måste få skriva en liten hyllning till detta japanska geni till författare!

Han skriver vackert, djupt, smart, sofistikerat, underhållande, träffsäkert och bäst av allt, med en livlig fantasi!

Det regnar makrill, katter pratar, människor försvinner och kommer tillbaka, personer i höga hattar,oförklarliga händelser, dessutom kan allt mitt i en historia helt vända riktning! Men blir det barnsligt? Nej, inte alls.

Han kan också, med sina enkla beskrivningar och liknelser, konsten att träffa mitt i prick. Ta bara "det känns som om jag har svalt en gråmulen dag", hur många gånger har man inte kännt sig precis så!!! Men aldrig skulle jag kunna beskriva känslan så perfekt :)

Tills sist lite onödig men kul kuriosa...
Minns ni Satomi? En av japanskorna som gick i min klass i Frankrike. Hon har i alla fall gått på samma universitet som Haruki Murakami.

1 kommentar:

Ida sa...

Jag vill fortfarande läsa den där gräskudde-boken. :) han skrev fantastiskt fint!

Och det där med Norge.. skönt att du kan se tillbaka på det och känna att du är i ett bättre skede i livet. Jag förstår att det var tufft. Men tänk så mycket starkare du blev!

Kram <3