måndag 23 januari 2012

På spaning efter den tid som flytt..

Det är om tiden Marcel Proust skriver i sin väldiga romansvit. 
Medvetenheten om hur den styr vår tillvaro, hur den för oss rakt mot döden, hindrar oss från att återvända till platser och människor i det förflutna och hur den förändrar oss.

Men den handlar också om minnet. Det är från Proust vi har fått uttrycket "Madeleinekake-effekten". Alltså hur en doft, smak, ett ljud eller kanske något annat plötsligt kan föra dig tillbaka till barndomen, få dig att minnas en för längesedan glömd person, en känsla, en händelse eller något annat som ligger gömt långt nere i ditt medvetande.

De flesta känner nog igen sig i en sådan upplevelse...
För Prousts romankaraktär återkallar smaken av en madeleinekaka doppad i en kopp te barndomens somrar. När jag själv tar en tugga av samma kaka hamnar jag plötsligt på en uteservering i Frankrike, där jag blir serverad av en leende dam samtidigt som hon berömmer mig för mina tafatta försök till att tala franska. Jag minns också smaken på tet jag fick i en liten kanna, Pleine lune. Undra om jag någonsin kommer att få dricka det igen?

Doften av Lacostes Touch of Pink tar mig ännu längre bak i tiden. Till en vårdag i Rom för sex år sedan. Jag minns känslan av att gå där på Roms gator i den första vårsolen, klädd i en ny svart kappa och känna, verkligen känna att livet är underbart. Långt borta från den regngråa vardagen. La dolce vita helt enkelt!

Det är lätt att bli nostalgisk. Men på samma sätt kan en låt, redan vid de första takterna, framkalla en svag känsla av ångest och ont i magen. Oftast visar det sig vara en gammal styrketräningslåt från tiden då jag tränade frenetiskt.
Andra låtar väcker andra känslor och ibland rörelser som legat väl innötta men vilande i mitt muskelminne.

Det är vackert och lite vemodigt. Att allt det vi upplever sjunker ned i det undermedvetna och på så sätt får det förflutna att ständigt strömma genom nutiden. I vårt medvetande är kronologin upphävd och där flyter en blandad ström av associationer, minnen och nutid...

Elin & Hanna

3 kommentarer:

Frida sa...

Det är så sant! Vad vackert du skriver, så fint!

Elin sa...

Hanna, du är klokare än en bok! Lyssnade på små lätta moln för några dagar sen, den får mig att tänka på när vi var på gullholmen. Fin bild av oss, så små och fnissiga som vi alltid var :P Synd att vi inte kunde träffas nu när jag är hemma, men jag kommer ju till Sverige och hälsar på, och om du har lite tid över mitt i allt pluggande (stor chans) så är du välkommen till mig i Bergen!

Anonym sa...

Gå ner i vikt super lätt
med EFEDRIN
Finns nu i lager
Maila för info

ingrossen@hushmail.com