måndag 24 oktober 2011

Höstsjukan.

Det är höst, ruggigt och mycket i skolan, dessutom börjar mina reserver med D-vitamin att ta slut! Alla dessa omständigheter återkommer varje år och brukar oundvikligen leda till en mer eller mindre allvarlig släng av eskapism!

Eskapism - en flykt undan rutinmässiga eller på annat sätt påfrestande uppgifter, i sista hand undan det sociala ansvaret. Romantikens hängivelse åt fantasilivet. /Nationalencyklopedin.

Den vackra lite sagolika naturen med sin lockande stämning bidrar också...

Jag ägnar faktiskt en stor del av min tid åt att blicka längtande ut genom fönster.. Fönstret i mitt rum, på bussen, i klassrummet, på biblioteket osv...

Ena stunden drömmer jag om en våning i Paris där jag ska leva som en femme fatale på champange och kärlek, gå på fina små coctailpartyn på kvällarna och sova till klockan två på dagarna (då jag skyndar mig ut och äter lunch med mina konstnärsvänner).

I andra stunder tar frihetslängtan över och får mig att vilja packa en ryggsäck, ta på mig ett par kängor och, likt Bilbo Baggins (Säcker, om man ska vara korrekt med den nya översättningen..), ta ett kliv utanför dörren och se vart fötterna leder en. Äventyrstörst.

Ibland vill jag springa över Skottlands högländer tillsammans med en massa män i kilt, segla över de sju haven med ett gäng pirater,  hoppa av skolan och börja på Laban, åka till månen och bada i ett vattenfall av choklad (att detta är möjligt på månen har pappa berättat!) och ibland drömmer jag helt enkelt om att en hel dag få ligga kvar i min säng och bara stirra in i väggen, ostörd.

2 kommentarer:

mamma sa...

Jag följer gärna med dig till höglandet i Skottland, även om jag blir lite generad vid tanken på männen i kilt. Å andra sidan kommer jag gärna och hälsar på dig i Paris... kanske helst med dig i en annan situation än den du beskriver.

Anonym sa...

Gå ner i vikt super lätt
med EFEDRIN
Finns nu i lager
Maila för info

ingrossen@hushmail.com