onsdag 9 mars 2011

Les citrons..



När jag var ung (hehe) tillbringade jag några intensiva veckor på Malta. Jag minns att min värdmamma hade en liten, liten uteplats som hon kallade för sin trädgård. Det fanns inte plats för mycket men där växte i alla fall ett citronträd, i köket hade hon därför alltid ett stort fat med egna citroner. Det var så fint.
En dag ska jag ha mitt eget citronträd.

Det finns så mycket gott och fräscht man kan göra av citroner. Själv använder jag dem mycket i mat men också till smarriga saker som lemoncurd och dessa goda små kakor:

Citronkakor
3/4 dl färskpressad citron
3 1/2 tsk citronskal (ca 2-3 citroner)

225 gr smör
6 dl mjöl
1 tsk bakpulver
3 dl socker
1 stort ägg
2 tsk vaniljsocker
1 msk vallmofrön + mer till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Hetta upp citronjuicen så att den knappt kokar och låt sjuda tills dess ungefär hälften återstår av den. Tillsätt hälften av smöret och rör runt tills dess smöret smält
Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Rör smör och 2 dl socker smidigt i en annan skål och blanda sedan i ägget och citronsmöret. Vispa med elvisp ca 3 minuter. Rör sedan ner vanilsockret, 2 tsk av citronskalet och till sist mjölblandningen och vallmofröna.
Rör ihop resterande dl socker med den resterande 1 1/2 tsk citronskalet. Rulla matskedsstora bollar av degen i citronsockret och lägg med ca 3 cm mellanrum på plåt. Doppa botten på ett glas i sockerblandningen och platta till kakorna så att de blir knappt en cm tjocka. Strö till sist över mer vallmofrön.
Grädda i 10-11 minuter, eller tills dess botten på kakorna är ljusbruna i kanterna. Låt svalna på bakgaller. Kakorna kan förvaras i lufttät burk i ca en vecka

Och varför inte lyssna på franska Amélie-les-crayons fina låt om Citroner (tror jag), medans du bakar!

(Ps. Bästa förkylningstipset: Hett citronvatten!)

5 kommentarer:

mamma sa...

Det kanske är citroner som fattas mig...

Fanny sa...

Vad sägs om en resa till Malta igen? :)

Hanna sa...

Nej Fanny, nej...

Fanny sa...

Jo Hanna, jo.... Vi kör utan STS och deras "roliga" aktiviteter denna gången!

Hanna sa...

Ja! Det blir nog bättre! Måste säga att jag är grymt sugen på sånadär öhm.. Pastitzzi?