söndag 16 maj 2010

Tours - hemma igen.

Fyra dagar i Paris.

Det levde precis upp till mina förväntningar, men inte mer.
Jag blev inte tagen med storm och blev inte blixtförälskad.
Men kanske beror det på omständigheterna. Det var min första gång i Paris och då måste man ju se allt det man måste se när man är i Paris första gången: Eiffeltornet, Champs Elyssé, Notre Dame o.s.v... Vilket innebär stressa runt och trängas med folk, inte min favoritsyssla.

Det jag tar med mig som bästa minne från Paris är inte dessa kollosala byggnader utan "mindre" upplevelser.. Som att stiga in på Shakespear och Company, en gammal bokaffär med böcker från golv till tak, gamla och nya, och med en gammal historia där namn som Hemmingway och andra kända författare ryms.
Sittande på sängkanten till en av de små bäddarna (där det sägs att unga författare kan få sig en sängplats över natten) med en gammal bok i händerna får jag mig dessutom en privat chopin-konsert av min vän som till sin stora glädje har hittat ett piano inklämt bland alla böcker...

Och den sista dagen då vi efter en skön promenad i Montmatres mysiga gamla konstnärskvarter, slår oss ner på trappan till Sacre Coeur. I närheten sitter en ung man med sin gitarr och sjunger. Plötsligt stämmer hela trappan (som är fullproppad med turister från hela världen) in i refrängen. Vi sitter där, blickar ut över ett Paris i solsken, knaprar på några macarons och sjunger "Let it be"...

1 kommentar:

friday sa...

Jag längtar till bilderna ja... ;)